Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


6 frågor till Sacha Smederevac... 2008-06-09 11:37:47


...ägare till Caffè Nero på Roslagsgatan.

Förra sommaren stängde Caffè Nero i juli, men i år håller ni öppet. Varför?
– Vi fick en Gulddrake förra året vilket gjorde att det kom så mycket folk att alla här blev helt utpumpade. Därför fick vi stänga. Men effekten höll i sig även i augusti, det var helt galet. I år är det fortfarande bra tryck men det har stabiliserat sig. Ekonomiskt sett är det bättre nu eftersom jag kan planera. Strama rutiner är det som ger pengar. Tidigare var allt ur balans och vi gick plus minus noll.

Hur många portioner går ut på en dag?
– På lunchen är det kanske 180-190 och på kvällen allt från 80 till 140. Men här börjar dagen redan vid sju med kaffe och frukost. Det är det som är det intressanta, att maximera dygnsrytmen. Vi har tre, fyra verksamheter i dag, det fattas bara en nattklubb…

Vad har du för planer framåt?
– Vi har köpt ett garage här under på ungefär 1000 kvadratmeter som ska göras om till restaurang. Vårt signum är ju betong, så det blir det mycket av där nere också. Så fort vi får bygglov sätter vi i gång och vi öppnar i december. Då kommer köket här uppe att vara alldeles för litet så vi bygger ett nytt där nere på 250 kvadrat med två vedugnar för grillmat och brödbak. Jag har inte sett någon som har gjort det tidigare utom Jamie Oliver på tv. Melker har visserligen en vedugn på Grill men det är aldrig något i den.

Vad händer med Caffè Neros nuvarande lokal i gatuplan?
– Här uppe blir det kafé där vi bland annat kommer att sälja lite mer avancerade mackor och bröd som vi har bakat själva.

Kommer maten att vara sig lik på ”nya” Caffè Nero?
– Grejen med oss är att vår mat är så stark att vi inte kan byta rätter fast jag är jävligt trött på en del. Fast nästa maj har vi funnits i fem år. Då är det dags att släppa taget och göra något bättre, och då får man ta risken det innebär att allt inte är likadant som tidigare.

IRMI PERSSON;Vilken är din inställning till matlagning?
– Att det ska vara rakt och enkelt. Skippa garneringen. Det är vid spiskanten det händer och det ska brinna när man står där. Man går in i något slags trans och glömmer allt annat. Och man behöver inte vara italienare för att laga italiensk mat. Jag har italienska gäster som kommer hit och käkar pasta fagioli och ber om receptet. Härkomsten är inte viktig, det viktiga är att man har intresset och vill lära sig.

Irmi Persson
irmi@youngrascal.se





Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.