Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


7 frågor till Anders Timell... 2008-04-22 23:45:29

IRMI PERSSON;
...restaurangchef på Riche.

I dagarna är det Primörsalong på Riche. Berätta vad det innebär.
- Det är lite av en minifestival, med primörer som sparris, nässelsoppa, rödbetor och färskpotatis på menyn. Vi har band som spelar också som är nya och fräscha. I övrigt har de väl inte så många likheter med primörerna: stenhård rock och spröda grönsaker! Festivalen håller på i tre dagar, men maten finns kvar på menyn även efter det.

Vad är syftet med Primörsalongen?
– Att blåsa rent, att spränga allt ”vinterklistret” och fira våren. Våra gäster ska se att det händer något utöver det vanliga här, det skapar förväntan. Men folk ska bli överraskade, så vi annonserar inte alls egentligen. Det är mun till mun-metoden som gäller.

Ni har även andra happenings under året?
– Ja, vi har Tore Wretman-dagarna när vi dukar upp som man gjorde på 50-talet, kräftskiva som startar teatergrillen i augusti och Svenska Kockklassiker då vi till exempel har jobbat med Erik Lallerstedt. Allt som allt blir det väl fem-sex grejer om året. Utöver det har vi mycket mode och konst i baren. Vi vill premiera det som är nytt och hjälpa dem som är på väg, inte dem som redan är etablerade. Ett exempel är att vi låter Carl-Johan Vallgren, som har inrättat ett litteraturpris för unga ”coming stars”, ha en grej i baren där vi bjuder på lite att äta och dricka. Vi har också haft modevisning i lilla baren.

Vad betyder det rent ekonomiskt att ni har de här temadagarna och specialarrangemangen?
– Självklart är tanken att vi ska få fler gäster, och det lyckas vi också med även om det inte går att säga hur många. Men det går bra för oss och vi kan ta ut svängarna. Vi kommer inte att dra ner på aktiviteterna, behövs det drar vi ner på personalen istället och så får vi som är kvar jobba mer. Men det tycker alla bara är kul, haha.

Vad gör det för varumärket Riche?
– Det speglar oss. Riche är modernt och nyskapande och ska vara med sin tid.

Finns det något speciellt du skulle vilja hitta på här den närmaste tiden förutom det som redan är planerat?
– Just nu skulle det vara kul att ta in något tibetanskt med tanke på Kina och OS. Och kanske något kinesiskt för den delen… Egentligen skulle jag vilja att det hände ännu mer hela tiden för jag tror att folk gillar att bli överraskade. Samtidigt får det inte bli ett självändamål att ha en massa grejer, då blir det snart för mycket.

Är det något arrangemang som har blivit ett fiasko?
– Ja. Vi gjorde en teatergrej ihop med Sturehof där en tjej och en kille började bråka om en otrohetsaffär. Folk trodde att det var på riktigt och en del blev illa berörda.

Irmi Persson
irmipersson@yahoo.se






Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.