Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


7 frågor till Mikael Gehrke... 2008-04-11 15:00:40


...delägare i Två på Rörstrandsgatan.

 

Två öppnade 2002 men det var först i april i år ni började erbjuda lunch. Hur kommer det sig?
– Vi har satsat mest på kvällen tidigare, men faktum är att redan den tidigare ägaren propsade på att vi skulle ha lunch. Att vi drar i gång just nu beror till viss del på att jag har fått två barn och vill blanda dag- och kvällsarbete. Även Niklas Madestrand, som är ansvarig för köket, ska få barn och måste kunna jobba dag.

Berätta om ert lunchkoncept.
– Vi har fyra rätter varje dag; två husman som rullar hela veckan och en kött- och en fiskrätt som vi byter dagligen. Gästen ska kunna sitta ner under hela måltiden, därför tar vi beställning vid bordet. Vi serverar också sallad och bröd vid bordet. Brödet, tillsammans med lite färskost, kommer i en brödpåse i tyg från Stelton. Dels ser det trevligt ut, dels kan man äta av brödet hela tiden och när man vill, i lugn och ro.

Hur marknadsför ni lunchsatsningen?
– Inte alls än så länge, men vi kommer att göra det bland annat genom att skicka ut mejl till större företag i området. I dag fick vi dessutom tillstånd för uteserveringen och när den är uppe kommer det att synas bättre utifrån.

Hur mycket kostar lunchen?
– De två husmanrätterna kostar 75 kronor, och köttet och fisken 88 kronor. Det är inte särskilt dyrt för den mat vi serverar, idag har vi till exempel wallenbergare och pestobakad lax med blomkålskräm på menyn. Men det är inte bara priset och maten vi konkurrerar med, servicen är också en stor och viktig del.

Från början hade ni lunchöppet från klockan 10, nu öppnar ni 10.30. Vilken är er målgrupp?

– Vi har rejäl mat och en ganska grabbig meny. Först tänkte vi att det skulle kunna attrahera exempelvis byggarbetare som tar tidig lunch, men det kom ingen förrän strax efter klockan halv elva, så nu håller vi kvar vid det ett tag. För tillfället är det nästan bara kostymfolk här men vi hoppas få in fler yrkesgrupper så småningom.

Hur många lunchportioner om dagen räknar ni med att få ut?
– Vi dukar upp ungefär 55 platser och bör hinna med två och en halv sittning. Det behöver vi ha för att det ska gå ihop, bara en sittning räcker knappt till att betala lönerna. Lunchen är ju extra priskänslig så marginalerna blir små.

Hur har det gått hittills?
– Vi har bara hållit på i knappt ett par veckor så det är lite för tidigt att säga, men vi har fått ofantligt bra respons på maten. Det är många som talar om hur gott de tyckte det var.
Samtidigt vet vi att det är ett vågspel att öppna upp för lunch. De flesta restaurangerna i området har kört luncher och de flesta har också slutat med det. Men vi jobbar långsiktigt och tror att vi kommer att slå många på fingrarna!

Irmi Persson
irmipersson@yahoo.se




 
 








 

Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.