Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


8 frågor till Erik Mellqvist... 2008-02-16 14:53:26
v10_mellqvist_web.jpg

...ägare till Mellqvist Caffè Bar på Rörstrandsgatan i Stockholm.

Det har blivit dyrare dricka kaffe hos er. Varför har ni höjt priserna?

- Vi har alltid hållit låga priser. Det ska inte kosta skjortan att komma in till oss, inte bara en gång, utan ett par gånger varje dag för att dricka sin latte eller espresso. Att vi nu höjt priserna, vilket vi senast gjorde för ett och ett halvt år sedan, beror bland annat på att priset på kaffe och mjölk gått upp.

När höjdes priserna och med hur mycket?

- Från måndag den 17 mars kostar en enkel espresso, exempelvis, 15 spänn, en höjning med fem kronor. En dubbel latte kostar nu 32 kronor, mot 29 tidigare. Men i förändringen ingår det också att vi drar ner på mängden mjölk i latten. Vi har även höjt priserna på våra smörgåsar. Sammanlagt handlar det om prishöjningar på cirka 20 procent.

Är du orolig över att kunderna kommer att reagera negativt?

- Nej. Jämfört med kaféer i stans gallerior så håller vi väldigt låga priser. Och vi serverar betydligt bättre kaffe.

Syftet med prishöjningen är väl också att ni vill höja omsättningen och öka vinsten. Hur mycket omsätter ni och hur kommer den att påverkas av prishöjningarna?

- Förra året låg omsättningen på knappt fyra miljoner. Alltsedan starten för tio år sedan har vi haft en ökning av omsättningen på cirka 10 procent per år. I år skulle jag inte bli överraskad om omsättningen ökar med 30 procent. Prisökningen spelar roll men framför allt handlar det om att antalet gäster ökar stadigt. Under januari och februari, två normalt sett ganska svaga månader, har omsättningen i genomsnitt legat på 12 500 kronor per dag, vilket motsvarar omsättningen under sommarmånaderna.

Vad beror det på?

- Hos oss bjuds det inte bara på gott kaffe och gott bröd. Här är det trångt, gemytligt, folkligt och familjärt. Det upptäcker fler och fler. Varje dag kommer gäster som aldrig varit här tidigare men stommen utgörs av stamgästerna, de som besöker oss varje dag, mer eller mindre. Stamgästerna utgör fortfarande 80 procent av besökarna.

Men vissa av gästerna tycker att det ibland är alltför trångt, alltför stökigt, alltför svårt att nå fram till disken. Har ni inga planer på att utvidga lokalen (som är på 24 kvadratmeter) eller öppna fler Mellqvist?

- Jo. Vi förhandlade för en tid sedan om att ta över en lokal på Kungsholmen. Det gick så långt som att vi la ett bud. Men vi drog oss ur av olika skäl. Vad vi nu funderar på är att förlänga lokalen in mot gården, ta den del som nu utgör köket i anspråk för våra gäster. Då skulle vi också möjligen kunna utnyttja en del av gården som komplement till de uteplatser vi i dag har på Rörstrandsgatans trottoar. Men för att kunna genomföra det krävs det att vi hittar andra lokaler för köket i det här området.

Hur ser Mellqvists framtid ut?

- Drömmen är att skapa tre olika Mellqvist inom samma område, helst i ett och samma kvarter. Ett kafé, det vi har nu; ett Mellqvist Bageri, där vi bakar bröd i stenugn som kan köpas över disk och med bord och fåtöljer där gästerna kan sitta ner i lugn och ro; och ett Mellqvist Deli och Restaurang, där vi bland annat tillverkar vår egen glass. Den här hubben av verksamheter skulle vi sedan kunna etablera på Södermalm, i Västerås eller i Göteborg. I princip överallt.

Du började som bagare, 16 år gammal, i hemstaden Sandviken. Du är nu 40 och småbarnsförälder. Är jobbet fortfarande lika roligt?


- Ja, verkligen. Jag är först här på morgonen. Sopar trottoaren för att gästerna ska känna sig välkomna, breder mackor och serverar kaffe praktiskt taget varje dag därför att jag älskar att träffa gästerna och vara social. Jag skulle väl kanske kunna ha råd att stanna hemma och spela direktör men hur intressant är det?

Åke Lindberg
ake.lindberg@comhem.se






Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.