Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


9 frågor till Johan Jureskog 2009-03-23 13:23:01
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Rolfs Kök har nu funnits i 20 år. Hur går det?

– Bättre än någonsin. Förra året var vårt bästa år. Och än bättre blir det i år. Från oktober har omsättningen ökat med 16 procent jämfört med förra året.

Hur har det då sett ut i januari och februari, även normalt sett dåliga månader?

– I januari hade vi en uppgång med 11,7 procent jämfört med januari förra året och i februari var uppgången hela 20 procent. Hade februari varit tre dagar längre så hade vi slagit all time high för en enskild månad. I februari låg bruttoomsättningen på 2,1 miljoner kronor.

Den ekonomiska nergången har ni, med andra ord, inte alls märkt av. Vad beror det på?

– Jag tror dels det har att göra med att människor i sämre tider letar sig till säkra kort. Rolfs Kök är ett säkert kort om du vill äta gott ute utan att det kostar skjortan. Dessutom får vi nu betalt för allt slit vi lagt ner. Och så kan de utmärkelser jag och krogen fått på senare tid haft en viss inverkan. Jag tilldelades Bengt Wedholms minnestipendium 2008 och White Guide skrev nyligen att Rolfs Kök är stans bästa informella krog.

Vilken betydelse har Grill, som ju ligger runt hörnet, för Rolfs Kök?

– Grills etablering på Drottninggatan för en del år sedan har varit bra för Rolfs Kök. Det innebär att fler hittar hit istället för att alltid gå på krog nere i city. När Grill har fullt, vilket ofta tycks vara fallet, så är det också många som hittar hit. Och omvänt, ska också sägas.

Era luncher går bra?

– Ja, vi har 55 bordsplatser plus 14 i baren. Men i genomsnitt serverar vi 120 gäster varje lunch, nästan två sittningar med andra ord. Och på kvällarna har vi märkt att representationen ökat på senare tid, även om par och privata sällskap fortfarande dominerar på kvällarna.

Du är nu 33, din partner Klas Ljungqvist är i samma ålder. Vad har ni för planer inför framtiden?

– Vi tog över krogen från grundaren Rolf Nilsson sommaren 2003. Det tog oss fyra år att betala skulderna. Vi har båda jobbat stenhårt och det har varit otroligt roligt. Men i dag jobbar jag inte bara som kock. Klas och jag är också diskare och slavar. Nu vill vi bli krögare på riktigt.

Vilket innebär…

– ... att vi öppnar fler krogar. Vi har letat lokal i två år nu utan att hitta det vi är ute efter.

Var letar ni?

– City, Vasastan. Men inte Östermalm, och inte på Söder. Östermalm är dött och vi är inga södergrabbar. Vi är inte tillräckligt tuffa för att etablera oss på Söder. Inom fem år ska vi ha ytterligare en eller två krogar i stan. Krogar som inte är kopior på Rolfs Kök men som är folkliga och som serverar god mat.

När exakt är det ni firar 20-årsjubileet?

– Firar, det gör vi hela veckan men det var den 3 mars 1989 som Rolfs Kök etablerades.

Åke Lindberg
ake@youngrascal.se

Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.