Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


8 frågor till Bicke Naglo 2008-11-06 12:13:50


...delägare i och operativ chef för Naglo.

Torsdagen den 13e november dukar ni upp årets skaldjursbuffé, Naglos motsvarighet till julbord, till samma pris (795 kr) som 2007 och 2006. Hur klarar ni att inte höja priset?

– Delvis beror det på att dollarn har sjunkit de senaste åren, det påverkar priset på dyra råvaror som till exempel hummer och löjrom. Sedan handlar det förstås om våra inköpskanaler och om hur vi har skapat dem. Konjunkturen spelar också in.

Hur ligger ni till bokningsmässigt jämfört med tidigare år?

– Ungefär som vanligt. Så här långt är vi i fas.

I runda slängar, hur många buffégäster har ni på en säsong?

– 2007 var de 4400. Men till det kommer även à la carten som vi har parallellt.

Har ni alls märkt av lågkonjunkturen och finanskrisen?

– Inte ännu, personligen tror jag att om det händer något så blir det efter årsskiftet. Eftersom alla departement och regeringskansliet ligger här i närheten slår lågkonjunkturen heller inte så hårt mot oss.
Däremot har, enligt kollegor, en del fine dining-krogar i stjärnklassen tappat enormt mycket. Kanske för att det inte ser bra ut att representera där när det är dåliga tider.

Julbord kan ju lätt bli ganska röriga tillställningar. Hur gör ni för att behålla ”Naglo-känslan” under skaldjursbuffén?

– Vid själva öppnandet blir det lite rörigt, men när folk har satt sig börjar lugnet att infinna sig. Att vi har två sittningar som börjar och slutar en bestämd tid är viktigt och en klar markering. Och vi är stenhårda på att det är en timmes uppehåll mellan sittningarna för att vi det ska vara fräscht och klart när den andra omgången gäster kommer.
Men vi använder oss också av andra knep, som ljud, ljus och dukning. På det sättet sänder man vissa signaler till gästerna.

Har ni gjort några större förändringar i utbudet på skaldjursbuffén från år till år?

– De första åren justerade vi allt eftersom, men de senaste två åren har den varit i stort sett likadan. Man lär sig med åren. Havskräftor har vi till exempel tagit bort, de blir för mjöliga och håller inte den fräschör som vi vill ha. Krabba har vi inte heller längre eftersom den börjar tappa i slutet av november och början av december. Det är svårt att få dem riktigt välmatade.

Vilka är era bästa månader omsättningsmässigt?

– Maj-juni, september och november-december. I november och december beror det mycket på skaldjursbuffén och i september är det mycket mässor i Stockholm vilket vi märker av. I maj och juni har många ”avslutning” här inför semestern. I juli och en bit in i augusti stänger vi däremot, för Naglo är inte ett ställe dit turisterna går. Det är nog lite för dyrt. Jag går själv inte till en sådan här restaurang när jag är på semester någonstans, utom möjligen första och sista dagen.

Ni har börjat använda er av en mms-tjänst i marknadsföringssyfte. Berätta lite om den.

– Det är helt nytt för i år och går ut på att vi skickar mms till våra stamgäster. Hittills har vi bara använt det för att skicka ut vår folder om skaldjursbuffén i mms-format. I mms:et, som är personligt utformat, har vi med vårt telefonnummer, en länk till vår hemsida och vår e-postadress. Det har gett stort utfall i förhållande till kostnaden och kommer att användas i många sammanhang framöver.

Irmi Persson
irmi@youngrascal.se












Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.