Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Lowe Brindfors kamp
för Saabs överlevnad
2009-12-21
En av de senaste Saab-annonserna som visade i höstas
Det tycks, när det här skrivs, som att det fortfarande finns en strimma av hopp för Saab.
Men oavsett om Saab läggs ner, vilket ägarna GM aviserade några dagar innan jul, eller inte, så drabbas inte bara de anställda och underleverantörer utan också reklambyrån Lowe Brindfors, som jobbat med Saab sedan 1993. Tre dagar innan julafton fick 25 anställda beskedet att de måste lämna byrån.
I en nyutkommen bok, Creative Swedish Agencies, berättas om Lowe Brindfors arbete med Saab från rekonstruktionen av företaget i mitten av februari fram till sent i höstas.
Här publiceras den texten på svenska.
När läget blev så allvarligt att Saab tvingades in i rekonstruktion i mitten av februari 2009 drabbade det självfallet också dess byrå, Lowe Brindfors.

”Rent praktiskt gav rekonstruktionen oss en hel del nya utmaningar. Saab valde att omfokusera från bilinriktad marknadsföring till förtroendeskapande aktiviteter.” säger Pelle Holm, en av byråns projektledare som jobbat med Saab i tio år.

Lätt var det inte heller för de marknadsansvariga på Saab.

”Men som ett litet globalt premiumvarumärke i en stor internationell koncern var vi vana vid att arbeta under press, så vi visste att vi skulle klara även detta. Det var oerhört viktigt att vi kunde fortsätta vara synliga. Men eftersom kassaflödet var en mycket central del av företagets styrning under rekonstruktionen, gällde det att prioritera. Det innebar t ex att vi såg till att saab.com levde vidare. Det var även viktigt att vara ute och möta folk på event och att vara med på bilmässan i Geneve i början av mars”, säger Annika Priou, Saabs globala marknadskommunikationschef.

Trots det prekära läget som Saab och dess ägare General Motors hade befunnit sig i under flera månader kom rekonstruktionen som en överraskning. Men hotet gjorde inte de anställda på Saab deprimerade och handlingsförlamade, åtminstone inte de i ledningen som byrån hade att göra med. Tvärtom.

”Det gavs prov på verklig fighting spirit hos Saabs ledning. Folk var inställda på att lösa uppgiften de hade framför sig. Trots det utsatta läget, darrade de aldrig på rösten”, säger Pelle Holm.

Ändå var situationen så kritisk under så pass lång tid att man tvingades överväga ett scenario där Saab inte längre fanns kvar som kund hos byrån. I det läget var det viktigt för Lowe Brindfors att visa att man ställde upp för en av byråns äldsta och viktigaste uppdragsgivare.

Eller som art director Magnus Wretblad uttrycker det:

”Byrån har jobbat med Saab sedan början av 90-talet. Saab är en del av Lowe Brindfors egen identitet.”

Saab valde att låta kunder och andra intresserade följa utvecklingen via Saab Newsroom på nätet. Man producerade också fyra annonser och en reklamfilm vars primära syfte var att ingjuta mod och framtidstro. Inte bara hos svenska Saab-ägare och potentiella köpare utan också hos de anställda.

Det genomgående positiva temat sammanfattades i rubriken eller i slutet av varje annonstext med ”Fortsättning följer…” eller ”Räkna aldrig ut Saab”.

Rubriken ”Det är inte första gången vi vänder Saab rätt igen” på den första annonsen, var än mer talande. Särskilt i kombination med den klassiska bilden på den, åtminstone för en äldre generation svenskar, välkände rallyföraren Erik Carlsson. Han sitter där vid vägkanten och väntar på att få hjälp av åskådarna med att vända sin voltade Saab på rätt köl. Voltade gjorde Carlsson så ofta vid den tiden, för knappt ett halvt sekel sedan, att han blev ”Carlsson-på-taket” med svenska folket.
Saabs historia berättades i en rad annonser
”Filmen och annonserna producerade vi till kraftig rabatt, som en sen julklapp till de anställda hos Saab. TV 4, där filmen kom att visas, bjöd på produktionskostnaden och en del av medieutrymmet. Vi var flera som ville göra vad vi kunde för att hjälpa till”, säger Magnus Wretblad.

”Kampanjen bidrog till att dämpa den nedåtgående trenden i varumärkets image under månaderna efter rekonstruktionen”, säger Annika Priou.

Trust-kampanjen, som inofficiellt kom att bli det sammanfattade namnet på filmen och annonserna, visades fram till midsommar då det stod klart att Saab skulle få nya ägare.

In i bilden trädde då Christian von Koenigsegg, tillverkare av en exklusiv sportbil, och dennes partner, den norske entreprenören Bård Eker. Tillsamman med finansiella uppbackare såg det under några månader ut som om de skulle ta över Saab, ett företag som grundades 1937 i syfte att tillverka flygplan för det svenska försvaret. Dess första bil producerades tio år senare och det var nu grunden för en av världens mest udda biltillverkare kom att läggas. Med hjälp av aerodymaniska former, framhjulsdrift och även i övrigt avancerad teknik blev Saab ett respekterat varumärke över hela världen, närmast kultförklarat av trogna köpare.

Som en följd av den djupa lågkonjunkturen men också på grund av osäkerheten om Saabs överlevnad, rasade försäljningen under våren och sommaren.

För bilhandlarna innebar det stiltje men för arbetsgruppen på Lowe Brindfors var det mer jobb än vanligt. Semestern fick avsättas för att man skulle bli klara med en ny reklamkampanj samt introduktionen av Saabs nya 9-5-modell på bilmässan i Frankfurt i mitten av september.

Trots det utsatta läget och trots, eller kanske på grund av, att budgeten var 40 procent lägre än normalt så valde arbetsgruppen att presentera en ny kreativ lösning. En animerad reklamfilm, på tvärs mot vad som får sägas vara kutym i branschen, nämligen vackra bilder på framglidande bilar längs slingrande bergsvägar.

”Vi ville återkoppla till de kärnvärden som har gjort Saab till ett älskat varumärke under så många år” säger Annika Priou.

”Tittaren skulle uppleva att både budskapet och hur vi levererade det var klassiskt Saab men ändå modernt” säger Pelle Holm.

Det slutliga resultatet kan alla inblandade känna stolthet över. Det är inte bara en intellektuell och mångfacetterad film. Den genomgående positiva tonen och den upplyftande musiken gör tittaren på gott humör. Det är en film som tål att ses åtskilliga gånger. Den speglar också väl vad det handlar om för Saabs del, nämligen Changing Perspective, som också är filmens titel.

Filmen hade premiär i mitten av augusti, efter ett intensivt arbete under mer än en månads tid, tillsammans med produktionsbolaget Acne.

”Idén är stark. Tonläget ett helt annat jämfört med den mesta reklam som visas. Jag är stolt över filmen, det är bland det bästa vi någonsin gjort för Saab”, säger Magnus Wretblad.

Konceptet för Saab var med andra ord satt. Men när GM några dagar innan jul förklarade att det enda som återstod var en kontrollerad nedläggning så innebar det naturligtvis också att den framtid för Saab:s marknadsföring som tagits fram av Lowe Brindfors varit förgäves. Men så, ett par dagar senare, framkom det att den ägarförändring som uppenbarligen skett hos den senaste spekulanten på Saab, den holländska sportbilstillverkaren Spyker, tänt ett visst hopp att Saab ändå kan komma att finnas kvar. Eller som det sägs i reklamen: Räkna aldrig ut Saab.

Åke Lindberg
ake@youngrascal.se
Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.