Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Svensk reklamskylt
på Europas tak
2009-05-25
Guiden Mike Wright (t v) och de båda delägarna till Alpingaraget Johan Enström (i grön jacka) och Magnus Wörnert vid foten av Mont Blanc.
På drygt 3 500 meters höjd vid foten av Mont Blanc, Europas högsta bergstopp, står en reklamskylt med uppmaningen ”Have a safe run”.
Hälsningen riktar sig till alla de off pist-åkare som passerar här på väg ner till skidorten Chamonix. Bakom budskapet står Alpingaraget i Stockholm.
–  Att vi valde att placera skylten vid en av världens mest kända nerfarter för off pist-åkare föll sig rätt naturligt. Vi vill förstärka vår image genom att visa att vi bryr oss om våra kunder, säger Johan Enström, en av Alpingaragets delägare.

Idén till att montera upp skylten på en så udda, och för vanliga dödliga otillgänglig plats, föddes på King, en av landets mest kreativa reklambyråer. Förutom att producera reklam som riktar sig till alla, som den för Ica, så försöker man på byrån tänka i nya banor för att nå ut.
alpingaraget_3.jpg
För ett par år sedan, exempelvis, producerade man reklam för resebyrån Ving genom att sänka ner en tung reklamtavla i vattnet utanför Björkviks brygga på Ingarö i Stockholms skärgård. Målgruppen den gången var dykare och platsen vald för att här samlas fler dykare än någon annanstans i landet. Den reklamen belönades för drygt ett år sedan med Guldägg, den svenska reklambranschens finaste pris.

Men nu är det art directorn Josephine Wallin, själv avancerad skidåkare, som kläckt idén om att placera en reklamskylt på Europas tak.   
Sedan ett par veckor står skylten, som är en halvmeter hög och väger 25 kilo, på en klippavsats där många åkare stannar till för överblicka läget innan de fortsätter. Därför finns här också hjälpmedel för åkarna att justera sina bindningar, hjälpmedel som annars bara finns vid liftstationerna.


Under skidsäsongen, vars höjdpunkt är februari och mars, passerar tusentals skidåkare, varav många skandinaver, den plats där reklamskylten nu står.   
– I princip är skidsäsongen över men det betyder inte att vårt arbete varit förgäves. Under sommaren rör sig många klättrare i området och i december inleds ju skidsäsongen igen, säger Johan Enström som var med när skylten monterades på plats.

Han hoppas bara att ingen plockar ner den. Området är nämligen klassat som naturreservat och man har inte frågat om tillstånd hos myndigheterna att montera upp skylten.
– I min värld är det en serviceskylt snarare än en reklamskylt. Vi ger åkarna service. Jag håller tummarna att den får stå kvar. I många år, säger Johan Enström.

Åke Lindberg
ake@youngrascal.se
Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.