Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Joakim Jonason: F&B orsaken till att reklamen tappat mark 2008-04-04

Forsman & Bodenfors dominans under 2000-talet är en starkt bidragande orsak till att den svenska reklamen tappat mark på senare år.
Det hävdar reklamlegenden Joakim Jonason dagen efter Guldäggsutdel-
ningen på Konserthuset.

– Forsman & Bodenfors har varit rasande skickliga på att producera klassisk reklam, inte tal om annat, men de har inte brutit ny mark. Och eftersom F&B varit den måttstock som andra mätt sig med så har vi fått den reklam vi nu ser, där inget, med något undantag, sticker ut, konstaterar Joakim Jonason.

Joakim Jonason var ordförande för Guldäggsjuryn så sent som för tre år sedan. Han är som bekant inte bara en av reklambyrån Paradisets grundare. Han är också den som kreerade reklamen för Diesel i början av 90-talet, den internationellt mest hyllade svenska reklamen någonsin. Sedan i höstas är han anställd hos Farfar, Sveriges mest framgångsrika webbyrå.

– På nätet skapar svenska kreatörer reklam på högsta världsnivå. Det är alla överens om. Och den reklam som skapas där kommer inom en snar framtid att ligga till grund för vad som görs inom andra medier, säger Joakim.

Det ger viss anledning att se ljust på framtiden för svensk reklam. Men den reklam som producerats i TV och i print på senare år har, hävdar Jonason, styrts av ängslan.

– Man har följt regelboken. Producerat reklam ”by the book”. Tryggheten och byråernas lönsamhet har fått gå före möjligheten att skapa extraordinär reklam.

Joakim Jonason illustrerar med de många filmer som var nominerade till årets Guldägg.
– Film är ett underbart media att jobba med. Men jag blir skraj när jag ser att mediet inte utnyttjas bättre. Ett jobb för Diesel från 1991 skulle upplevas som oerhört nyskapande jämfört med det som produceras i dag.

En annan bidragande orsak till sakernas tillstånd är, förutom Forsman & Bodenfors dominerande ställning, de många svenska kreatörer som lämnat Sverige för olika toppjobb på byråer utomlands.

– Sverige är ett litet land där inte fler än en handfull kreatörer utgör spjutspetsen i varje generation. Urholkas den gruppen vilket skett i stor utsträckning på senare år, så får det naturligtvis konsekvenser, säger Joakim Jonason.

Han säger sig också sakna någon som tar på sig ansvaret att vara talesman för branschen, driva den framåt, på det sätt Leon Nordin gjorde på 70-talet, Bosse Rönnberg på 80-talet och han själv på 90-talet.

– Reklambyråerna leds av rädda chefer som har att ta hänsyn till rädda köpare av reklam. Reklambranschen ligger fyra, fem år efter den verkliga världen. Det är ett tragiskt faktum och en anledning till vi har den reklam vi har, säger Joakim Jonason.

Han är trött på att byråerna tycks ledas av män som till varje pris vill vara politiskt korrekta, som inte officiellt åtminstone vågar ha någon egen åsikt.
Han tycker att byråcheferna borde ställa sig frågan om de primärt är ute efter att tjäna pengar eller att producera bra reklam.

– Den som har fokus på det sistnämnda och den som har visionen att se bortom horisonten, den kommer också i förlängningen tjäna pengar. Att sätta upp till synes ouppnåeliga mål och torgföra dem sätter press på en att leva upp till det man sagt. Det har jag själv erfarenhet av. Att sticka ut hakan, vare sig det gäller att producera nyskapande reklam eller våga framföra synpunkter som inte upplevs som politiskt korrekta, är inte riskfritt. Tvärsom. Det innebär att du får utstå kritik men det gör också att du växer, som kreatör och som människa, säger Joakim Jonason.

Åke Lindberg
ake.lindberg@comhem.se



Tillbaka till startsidan
1 Kommentarer
08:59, 13 october 2010 financial offer
WE CAN FINANCE ANY KIND OF PROJECT AND PROVIDE FINANCIAL INSTRUMENT SUCH AS MTN,BG,LC/SBLC. WE ARE PRESENTLY LOOKING FOR SUITABLE AND QUALIFIED PERSONS TO APPOINT OUR AGENT IN THEIR COUNTRY. WE OFFER STUDENT LOAN,MORTGAGE LOAN,REFINANCING,CAR LOAN AND DEBT RECOVERY. WE ALSO FINANCE MANUFACTURERS,COMPANIES,INDUSTRIES AND INDIVIDUALS. TMB FINANCE INVEST IN A COUNTRY WITH STABLE GOVERNANCE AND GOOD ECONOMIC OUT FLOW. TMB FINANCE IS AFFILIATED TO 6 AA+ RATED BANKS IN THE WORLD. CONTACT MR ALAK SOOK ON EMAIL : tmb.bangkok@hotmail.com Tel :+66850748227.




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.