Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


En värld med och utan DN 2008-04-10 13:07:53

För ett par år sen sa jag upp prenumerationen på Dagens Nyheter. Jag ville se om jag, som mångårig läsare av den stora morgontidningen, kunde klara mig utan att få abstinens.

Experimentet fungerade utmärkt. Tyckte jag då. Nätet fyllde mitt primära nyhetsbehov och allt emellanåt fick jag tid över att läsa spridda delar av DN eller SvD i samband med den dagliga lunchen på lokal.

Jag var förvånad över att det gick så lätt att vänja sig av med en av mina djupast förankrade laster. Och så snabbt.

Den stora fördelen med att avstå från tidningen var att jag fick mycket tid över att läsa böcker. Och jag att inte så ofta behövde bära ner tidningarna till anvisad plats.

Att jag ändå efter något halvår valde att följa locktonerna från en av DN:s säljare berodde inte på att jag erbjöds en kraftig rabatt utan att jag saknade tidningen i samband med mina besök på muggen.

Jag inte haft anledning ångra min nygamla prenumeration.

Stärkt i den uppfattningen blev jag dessutom härom morgonen. På sidan sju fastnade jag i en annons för Sveriges Annonsörer med rubriken Tänk så underbart: En värld helt utan reklam.

Annonsen, fick jag senare veta, publicerades samma dag i en rad morgontidningar med anledning av Stora Annonsördagen. Den var undertecknad av Sveriges Annonsörers VD Anders Ericsson men producerad av Forsman & Bodenfors.

Den svart-vita annonsen är så designad att den nog fick många av oss att stanna upp, men det är texten som gör den mödan värd att ägna en minut eller så.

Texten är en njutning, välformulerad, lågmält ironisk. Det bästa försvar för reklamen jag tror mig ha läst.

Skulle skribenten kunna vara Jacob Nelson, en av F&B:s ankare, som jag ett par dagar tidigare hade intervjuat med anledning av att Joakim Jonason sågade den svenska reklamen av i dag?

– Visst. Ett roligt jobb. Det gick fort. Det är ju ett ämne som engagerar mig, bekräftar Jacob Nelson som skrev texten veckan innan den publicerades.
– En kväll efter att min dotter hade gått och lagt sig. Den tog mig väl 45 minuter att slutföra.

Och så på nästa uppslag: flygfotot över Stjärnsund där den 10-åriga Engla Höglund försvann på sin fem kilometer långa cykeltur från fotbollsplanen till hemmet.

Bilden, tagen av Jocke Berglund för Expressen, visar den vita kyrkan i mitten av byn och sjön och den väg runt den som Engla tog. Och även om det journalistiska greppet är gammalt som gatan så blir man lika tagen varje gång.

Vad tänkte hon på där på vägen? Hur plågsamt måste det inte vara för mamman som höll kontakt med sin dotter via mobilen att hon lät dottern cykla ensam? Tusen och en funderingar.

Det talas om papperstidningens stora kris i dessa tider och visst är det mycket som indikerar att dess sötebrödsdagar är över. Men för egen del kommer jag fortsätta att betala vad det kostar att få tidningen hemburen.

Det får räcka med ett uppehåll i en relation som kommer att vara livet ut. I nöd och i lust.

Åke Lindberg

ake.lindberg@comhem.se



Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.