Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Drömmen om att vinna på Lotto 2008-03-25 09:31:33
Alla har vi väl drömt om att vinna storkovan på Lotto. Förträngt vardagen med funderingar på vad vi skulle kunna unna oss – något som kreatörerna bakom reklamkampanjerna för Svenska Spel och andra spelföretag genom åren tagit fasta på. Själv hade jag en period i livet när jag ägnade många timmar åt den sortens drömmerier. Jag jobbade som frilansjournalist i New York och jag var singel och ”det enda jag ägde var kläderna på min kropp”, som en av mina vänner brutalt uttryckte det.

Jag provade ett antal gånger att realisera drömmarna men det gav inget annat än besvikelser. Och insikten att om det nu är som sagts, att summan av ens lycka är konstant, så måste jag söka hitta den på annat håll.

En av mina bästa vänner, som jag lärde känna vid den tiden, hade haft bättre tur. Det berättade han häromdagen när vi åt middag på Grill Ruby i Gamla Stan. Han hade vunnit motsvarande 23 000 kronor – en stor summa pengar när det begav sig.

Även för min vän – som i motsats till mig hade fast månadslön och hyran betald av den stora tidningen – var vinsten naturligtvist ett mycket välkommet tillskott. Men jag antar att den också gav honom insikten att möjligheten finns att vinna så mycket på ett bräde att man blir ekonomiskt oberoende för resten av sitt liv. Därför hade han fortsatt att emellanåt satsa några tior på slumpen även efter återkomsten till Stockholm.  

Men inget hade hänt, inte på många år, inte förrän han för ett par veckor sedan gick tillbaka till tobakshandlaren med de några dagar tidigare inköpta Lotto-kupongerna. Till sin överraskning fick han beskedet att den här gången hade han vunnit. Men hur mycket, det kunde tobakshandlaren inte se. Beloppet överskred i vilket fall den gräns på 10 000 kronor där bankerna tar över ansvaret att betala ut vinsten.

Så min vän traskade över till det lilla bankkontoret i den stadsdel där han bor och där han normalt gör sina bankaffärer. På banken var man inte direkt van att hantera den sortens transaktioner så engagemanget från de närvarande – ett par tjänstemän och tre äldre tanter – var naturligtvis stort. Alla hoppades de få vara delaktiga i något, om inte historiskt, så något väl värt att berätta för familj och vänner.

Men när tjänstemannen till slut kunde ge det besked alla väntat på gick luften ur de närvarande.

Drygt 30 000 kronor. Inte mer. Inget direkt att yvas över, inget att berätta för barnbarnen om.

För min vän – som uppbär lön på statsråds-nivå – var ändå vinstpengarna ett välkommet tillskott.

Vad tänker du unna dig utöver det du redan har, undrade jag.

– Ett nytt jaktgevär, svarade vännen som på senare år ersatt jakten på tjejer med mer lättfångat byte. Och det med viss framgång; så sent som i slutet av januari sköt han en älgtjur under jakttillståndets sista pass.

En Remington, försökte jag, som aldrig jagat älg men ändå ville ge intrycket av att inte vara helt bakom flötet.

– Ja, typ, blev svaret.  

Åke Lindberg
ake.lindberg@comhem.se
Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.