Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Creative Swedish Agencies 2012 2012-04-20 17:08:18
”En del är roligt och annat förstår jag inte.” Så lyder ett av svaren från
svenskar på frågan hur de spontant reagerar när de olika företag som
är omskrivna i vår nyligen utkomna bok Creative Swedish Agencies
2012 kommer på tal.

Det var kreatörerna på designbyrån Happy F&B som kläckte
idén med att låta svenska folkets synpunkter illustrera innehållet i
Creative Swedish Agencies 2012. Och det gör svenskarna ofta på ett
humoristiskt och oväntat sätt.

När Swedbank nämns, exempelvis, reagerar en tillfrågad med
kommentaren ”Jag sparar till en katamaran” medan en annan i första
hand förknippar Svenska kyrkan med att erinra sig att hon ”Förra
tisdagen var jag på deras babyrytmik”.

”Svaren visar hur människors vardag påverkas av dessa företag. Det
var det vi ville få fram”, säger Calle Enström, art director hos Happy
F&B.

I likhet med förra utgåvan av Creative Swedish Agencies, som
publicerades i slutet av 2010, så presenterar den här boken 27
av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer. I centrum för
byråpresentationerna står ett case study, en genomgång av hur varje
byrå framgångsrikt jobbat och fortsatt jobbar med en av sina kunder.

Variationen på de företag, institut och organisationer som genomlyses
i texterna är stor. Här finns exempelvis Fortum, SAS, Sandvik och
Tele2 – stora börsnoterade företag med verksamheter långt utanför
Sveriges gränser.

Göteborg International Film Festival, Malmöfestivalen,
Nationalmuseum, Svenska Institutet och Östersjöfestivalen står i
många avseenden inför andra utmaningar än de stora internationella
företagen. Samma sak kan sägas om Upplands Motor, ett privatägt
företag, eller utbildningsinstitut som Mälardalens Tekniska Högskola
och SLU.

Men för alla är ändå målsättningen i slutändan densamma – att nå ut,
beröra, göra människor intresserade och engagerade och därmed öka
omsättningen och värdet på varumärket.

Creative Swedish Agencies 2012 ger läsaren en insikt i hur det arbetet
går till. Vilka tankar och idéer det är som ligger bakom reklamen. Den
reklam som är ständigt närvarande i vårt dagliga liv, och som påverkar
oss vare sig vi vill det eller inte. Och som så påtagligt bidrar till att
forma vår världsbild och därmed samhället.

Åke Lindberg
akeyoungrascal@gmail.com

Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.