Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Ny bok om hur byråer skapar mervärde för sina kunder 2009-12-21 11:02:26
Den nya utgåvan av creative Swedish agencies skiljer sig från våra tidigare utgåvor i framför allt två avseenden.

För det första presenteras varje deltagande reklam- och designbyrå med ett case, som ger en god bild av byrån och dess sätt att bygga mervärde för sina kunder. Dessutom ges boken ut på engelska.
Att Creativ Swedish Agencies publiceras nu – drygt ett år efter att den djupa finansiella krisen inleddes – har också fått konsekvenser. Många inom reklam- och designbranschen har sett intäkterna minska kraftigt.

De 27 byråer som medverkar i boken – baserade i Stockholm och Göteborg – tillhör gräddan av det Sverige har att erbjuda inom reklam och design.

De annonsörer som presenteras under rubriken case representerar stora statliga företag som Apoteket och Posten såväl som internationella koncerner som Manpower och McDonald´s.

Men vi skriver också om enskilda byråers roll i byggandet av etablerade men även nystartade privata företags varumärken och därmed stärkandet av deras marknadsandelar.

Omslaget visar hur det såg ut på en amerikansk designbyrå i början av 60-talet. Manliga produktdesigners anställda hos Chicago-byrån Mel Boldt & Associates, som arbetar med upprullade skjortärmar vid sina bord, ger en bild av hur det kunde se ut vid den tiden; en tid som skildras så initierat i den nu populära TV-serien Mad Men.

I dag är interiören en annan på motsvarande svenska byråer, med betydligt ledigare arbetsmundering.

Arbetet är också annorlunda. För ett halvt sekel sedan var det normalt att kreatörerna jobbade free-lance. När byråerna fick ett uppdrag spreds den informationen snabbt vilket ledde till att kreatörerna bildade kö utanför kontoret för att bli intervjuade. Förhoppningen var att det skulle ge en tillfällig anställning som kunde räcka ett par månader.

Även om free-lancearbete fortfarande förekommer så är det vanliga i dag att kreatören är fast anställd. Enstaka uppdrag för byråerna, som varar en begränsad tid, är numera sällsynta.

Tvärtom så tycks det som om riktigt långvariga relationer mellan byrån och dess kunder blir vanligare. Flera av dem som beskrivs i den här boken har så många som fem, tio och ibland än fler år på nacken.

Vad läsaren bjuds på är en inblick i hur man resonerar på byråerna och på företagens marknadsavdelningar. Vi får veta vad det är som ligger bakom den reklam vi matas med dagligdags och som så påtagligt påverkar oss och det samhälle vi lever i.

Jag är, med andra ord, övertygad om att ni kommer att finna nytta såväl som nöje med boken Creative Swedish Agencies 2010.


Åke Lindberg
akeyoungrascal@gmail.com

Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.