Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


Sahlin är ingen Obama 2008-11-09 20:21:52

Barack Obamas unika gåva att från talarstolen entusiasmera, inte minst de många unga nya väljarna, imponerade mest på Mona Sahlin i samband med hennes studieresa till USA i höstas.

Det förklarade hon under ett samtal i en TV-studio ett par dagar innan presidentvalet.

Förmågan att ingjuta tro på förändring och en bättre framtid sade hon sig hysa hopp om att kunna överföra till den svenska valrörelsen.

Det låter sig naturligtvis sägas, men att det skulle låta sig göras är inte troligt.

Sahlin är ingen Obama, inte på långa vägar.

Barack Obama trollbinder sina lyssnare likt de bästa amerikanska evangeliska predikanterna – med sina visioner, sin vokabulär och sin röst. Men kanske framför allt därför att han upplevs som en ny sorts politiker, en brobyggare mellan generationer och raser och länder. En relativt ung man, karismatisk och till synes i avsaknad av cynism.

Rätt eller fel, det är den bild en majoritet av USA:s röstberättigade har av Obama och den har fört honom till världens finaste folkvalda ämbete.

Mona Sahlin har längre erfarenhet inom politiken än Barack Obama men hon saknar karisma. Hon är trevlig på det sätt som grannfrun är trevlig men det räcker inte för att övertyga folket om att Sveriges framtid är ljus.

Hennes engagemang för de svaga och utsatta – invandrare, lågavlönade kvinnor och andra – finns det ingen anledning ifrågasätta.

Problemet är att hon inte når fram, hon saknar förmågan att övertyga dem hon riktar sig till, långt mindre entusiasmera dem.

Hennes släpiga stockholmsdialekt och apparition lägger hinder i vägen. Hon är ingen talare av betydelse. I det avseendet står hon i skuggan av Göran Persson för att inte tala om Olof Palme , efterkrigstidens allra främsta retoriker.

Hennes huvudmotståndare, Fredrik Reinfeldt , är inte heller han någon större talare vilket får till följd att få väljare rycks med av hans framträdanden. Men man imponeras av hans allvar, hans förmåga att lyssna och hans utveckling till en duktig debattör.

Och så backas han upp av en kraftfull finansminister som även om inte han heller utstrålar särskilt mycket karisma tycks veta vad han talar om och vad han vill. Och agerar därefter.

Anders Borgs socialdemokratiske motsvarighet Tomas Östros , däremot, framstår i intervjuer och debatter och utspel som en gnällspik. Hans enda mål, vad man förstår, är att kasta så mycket skit som möjligt på regeringen.

Den sortens agerande i syfte att vinna anhängare – från Hillary Clinton i våras och från Sarah Palin de senaste månaderna – har kritiserats av Obama. Han har hållit sig för god för att lockas med i smutskastningen vilket varit en bidragande orsak till att så många i Barack Obama ser en ny sorts politiker. En statsman som står över käbblet – som vill hela, inte söndra. Som lyssnar, även på sina politiska motståndare.

Den svenska politiken däremot domineras av käbbel mellan blocken – oftast initierat av oppositionen – och debatterna handlar till stor del om kronor och ören.

De stora frågorna, visionerna, förmågan att just inspirera medborgarna att tänka bortom nästa opinionsundersökning saknas framför allt hos den svenska oppositionen. Och då hjälper inga besvärjelser, som Mona Sahlin ägnade sig åt i TV-studion dagarna innan valet i USA.

Åke Lindberg
akeyoungrascal@ gmail.com

Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.