Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


"Byråerna saknar strategi på nätet" 2008-04-09 13:22:22

Martin Stadhammar, Albert Ken:

Välj internet. Skippa TV och skippa framför allt print.

Den uppmaningen riktar Martin Stadhammar, delägare i nystartade webbyrån Albert Ken, till de personer på företagen som ansvarar för att reklambudgeten används på det mest optimala sätt.

– Det är då man får mest valuta för pengarna. Alla vet i dag att med strategisk, långsiktig marknadsföring på nätet så når man oerhört mycket bättre resultat än om motsvarande belopp satsas på en reklamkampanj i gamla medier.

– Ta ett företag som lägger sju miljoner kronor på en kampanj där filmen visas i reklamblocket i Let´s Dance. En massa 15-åringar sitter bänkade framför TV:n därför att de gillar att titta på dans och på kändisar. Problemet är de är totalt ointresserade av den produkt företaget försöker pracka på dem.

– Det företag som istället är berett att investera pengarna på internet kommer att äga mediet. På köpet får man veta vilka man når och hur intresserade de är av produkten. Internet är mer precist än alla andra medier och därför överlägset i reklamsammanhang.  Skulle det sedan visa sig att man behöver justera kommunikationen så är det gjort i ett huj, En film som producerats får man leva med eller fimpa för gott.

Martin Stadhammar, 37, har jobbat i reklambranschen i närmare 20 år. Han inledde karriären på Lintas, jobbade sen på bland annat Nordin & Co och Manne & Co innan han vid sekelskiftet flyttade till Amsterdam och byrån StrawberryFrog. Efter återkomsten till Stockholm har han varit copywriter på¨Lowe Brindfors och nu senast kretaiv chef på Grey.

För en månad sedan grundades Albert Ken (Albert efter Einstein och Ken efter dockan), en webbyrå som vill konkurrera med Farfar om titeln Sveriges bästa webbyrå. Bakom byrån ligger bland annat Martin Stadhammar och Sten Erneroth, som var med och startade webbyrån Abel & Baker i slutet av 90-talet. Albert Kens största kund är Absolut Vodka.
– Förra veckan var vi åtta anställda, den här veckan är vi tio och vid årsskiftet borde vi vara 20, eller fler. Vi behöver bland annat en web-ad och två programmerare på stört. Vi tvingas tacka nej till uppdrag. Hur många byråer kan skryta med det. Så här långt har det, med andra ord, fungerat otroligt bra.

Albert Kens affärsidé är att hjälpa kunderna med allt från kreativa lösningar till vilken strategi man ska använda för att internetkampanjen ska få så stor effekt som möjligt.

– Här brister det otroligt mycket på de allra flesta av de traditionella reklambyråerna. Man kanske inte kan förvänta sig att medelålders projektledare ska inse att reklam på nätet inte är gjort i en handvändning. Men det är ändå förvånande att det än i denna dag förväntas av chefer på byråer att kreatören ska ta fram en kampanj på nätet till nästa dag. Alla initierade vet ju att det oftast tar ett par månader, konstaterar Martin Stadhammar.

Ett annat problem med nätreklamen som produceras på reklambyråerna är, enligt Stadhammar, att det oftast handlar om enstaka skott i mörkret.

– Man producerar en kampanj för 800 000 kronor, lägger 1,2 miljoner på banners och så ligger de uppe en vecka. Kunden ser ingen effekt och byråerna vill inte publicera några resultat som visar hur många som klickat på kampanjen. Det är som om pengarna försvunnit i ett svart hål. Det är naturligtvis oacceptabelt när det gäller ett media som är så precist som internet är, säger Martin Stadhammar.

– Reklam på nätet, rätt utfört, är oslagbart ur alla synpunkter. Det är en insikt jag fått sent, först för något år sedan vilket jag nästan skäms för att säga, men det är inte desto mindre sant.

Åke Lindberg
ake.lindberg@comhem.se

Tillbaka till huvudartikeln

Tillbaka till startsidan
2 Kommentarer
17:46, 7 december 2009 Strategi på Internet
Kolla gärna vad jag skriver om strategi på Internet http://www.gamsun-media.se
17:46, 7 december 2009 Strategi på Internet
Vet inte riktigt om jag delar ovan, även om jag själv driver bolag inom just webb. Synnergin mellan offline och online kan ofta ge högre effekt än att endast köra online. Tror inte man kan vara så enkelspårig som ovan. Mvh Magnus




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.