Laddar...
logo_kontur.gif
Galleriet

Det var trångt mellan montrarna på mässan Det Goda Köket i Älvsjö fredagen den 7 november. Här är några av dem som var där.
Redaktion

Åke Lindberg
(ansvarig utgivare)
Mobil: +46 708 99 27 12
akeyoungrascal@gmail.com

Dan Jörgenson
Mobil: +46 708 99 27 10

Om oss


"Våga satsa på unga, nyutexaminerade elever" 2008-04-08 15:46:26
Henrik Nygren, Henrik Nygren Design:

Ungdomarna på Beckmans designskola är modigare och kaxigare än någonsin. De får lära sig allt från kroki till att klippa film, och de räds inte utmaningar. Det är en enorm skillnad mot när jag var i den åldern, säger Henrik Nygren, 44.

– Titta på dem som tog emot priserna på Guldägget. Många var runt 25. När jag inledde min karriär i mitten av 80-talet var det otänkbart att någon så ung skulle kunna vinna Guldägg. Den sortens priser var reserverade för farbröder som Lasse Hall och Leon Nordin.

Henrik Nygren har jobbat som designer i 23 år och förra veckan kom den senaste belöningen: Platinaägget, som går till dem som haft en lång och framgångsrik karriär.

Efter en period på ett par år hos en av den tidens mest berömda reklambyråer, Hall & Cederquist, har Henrik Nygren varit sin egen. I dag basar han för fem anställda i egna byrån Henrik Nygren Design i lokalerna på Åsögatan på Söder. Han är också lärare på Beckmans sedan 1992. Den erfarenhet det gett, ligger bland annat till grund för hans syn på svensk design av i dag. Och på vilken betydelse designen har för reklamen.

– En av orsakerna till att svensk reklam hållit och fortfarande håller hög klass beror inte minst på den svenska designens höga nivå. Jag har suttit i internationella jurysammanhang och svensk design står inte efter någon.

  – Allt i svensk reklam hålls väl ihop. Noggrannhet är ett ledord i det sammanhanget, säger Henrik Nygren, som anser att de unga svenska kreatörerna är bättre utbildade än någonsin.

– När jag började som lärare på Beckmans undervisades eleverna i 8-9 ämnen. I dag handlar det om fler än 20 ämnen. Elever i 20-årsåldern är orädda, många praktiserar utomlands. De vågar mycket mer än vad vår generation gjorde. Vad de saknar är erfarenhet, säger Henrik Nygren.

För två och ett halvt år sedan anställde han två av de bästa avgångseleverna på Beckmans, Parasto Backman och Anton Gårdsäter. Det har han verkligen inte haft anledning att ångra.

– De är oerhört värdefulla medarbetare på byrån. Jag är naturligtvis inte ensam om att ha anställt unga lovande kreatörer. Men jag vill uppmana de byråchefer som ännu inte vågat satsa på unga, nyutexaminerade elever att tänka om. Med den energi de besitter och sina breda kunskaper fungerar de som en välbehövlig injektion på byrån, säger Henrik Nygren.

Åke Lindberg


Tillbaka till "Så tycker kreatörerna själva om dagens reklam"

Tillbaka till startsidan
0 Kommentarer




9 frågor till
Johan Jureskog
Irmi Persson;
… ägare till Rolfs Kök på Tegnérgatan i Stockholm och med i Svenska Kocklandslaget.
Läs mer...
Beställ böcker

nd14.JPG

Norwegian Design 2014-15

I boken är 32 av Norges allra bästa designbyråer representerade. Var och en presenteras bland annat med en redaktionellt skriven case study som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Dessutom har två av de främsta experterna på området skrivit var sin essä, över flera sidor och rikt illustrerad, om den historiska utvecklingen av norsk grafisk design respektive industridesign. 

Designen är gjord av Creuna Norge.

cover.jpg

Creative Swedish Agencies 2012

 

I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder.
Omslagsdesignen är gjord av Happy F&B.

cfr_cover_salmon.jpg

Classy Finnish Restaurants
232 sidor – presenterar i text, på engelska, och i vackra bilder 52 av de allra bästa finska restaurangerna, varav 30 i Helsingfors. Nytt med Classy Finnish Restaurants är att för första gången publicerar vi en bok med två olika omslag. 

Creative Swedish Agencies
Creative Swedish Agencies
I den här boken är 27 av Sveriges allra bästa reklam- och designbyråer representerade. Var och en presenteras med ett case, som ger en god bild av hur byråerna bygger mervärde för sina kunder. Omslagsdesignen är gjord av Dolhem Design.



Classy Norwegian Restaurants   250 sidor - presenterar i text på engelska och i vackra bilder 50 av de allra bästa norska restaurangerna, från Tromsø till Toscana.


Classy Restaurants and Cafés in Stockholm , 275 sidor - presenterar i text och vackra bilder Stockholms bästa restauranger och caféer.


Norwegian Design 08/09 , 240 sidor - presenterar 48 av Norges ledande grafiska och industridesignbyråer samt deras kunder.